Darmowa dostawa przez cały grudzień !!! paczkomat oraz kurier inpost

Regulamin z dnia 10.01.2022 r.

I.              Postanowienie ogólne

1.     Sklep internetowy  prowadzący sprzedaż towarów za pośrednictwem strony internetowej www.market-perelka.pl (dalej nazywany jako sklep) prowadzony jest przez Joanne Kurkowska-Roza. Adres : 87-100 Toruń ul. Ceramiczna 2. NIP : 9562196869

REGON 340627951 (Dalej nazywany sprzedawcą).

2.     Kontakt ze sprzedającym możliwy jest poprzez:

·       pocztę elektroniczną: sklep@market-perelka.pl ,

·       telefon: 530-341-526 (opłata standardowa - wg. cennika właściwego operatora)

·       korespondencje listowną: Market Perełka ul. Ceramiczna 2 ( Pasaż Cegielnia ),

 87-100 Toruń.

Do państwa dyspozycji jesteśmy dostępni od Pn-Pt w godzinach 8.30-17.00 i Sb w godzinach 9.00-14.00

3.     Prawo do składania zamówień w sklepie internetowym www.market-perelka.pl ma każda osoba fizyczna, oraz jednostka organizacyjna, która nie posiada osobowości prawnej ( Dalej nazywana jako klient lub konsument).

4.     Zakup oferowanych przez nas produktów można zrealizować bezpośrednio przez naszą stronę internetową lub składając zamówienie mailowo, wysyłając wiadomość na nasz adres: sklep@market-perelka.pl .

5.     Przeglądanie, oraz zakup produktów na naszej stronie internetowej nie wymaga rejestracji konta. Wówczas do realizacji zakupów wymagane jest podanie niezbędnych danych osobowych i adresowych.

6.     Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie zakłócenia i przerwy występujące na stronie sklepu wywołane siłą wyższą, niedozwolonym działaniem osób trzecich lub niekompatybilnością Sklepu internetowego z infrastrukturą techniczną Klienta.

7.     Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za błędne dane podane przez kupującego podczas rejestracji lub składana zamówienia, a także błędne dane do faktury VAT wskazane przez kupującego.

8.     Wszelkie ceny podane na stronie sklepu są cenami brutto uwzględniającymi podatek VAT.

9.     Sprzedawca wystawia paragon lub fakturę na życzenie klienta  i wysyła dokument wraz z paczką w formie papierowej lub na życzenie Klienta w wersji elektronicznej.

10.  Ceny towarów znajdujących się w ofercie sklepu internetowego www.market-perelka.pl wyrażone są w złotych polskich i nie obejmują kosztów przesyłki.

11.  Sprzedawca zastrzega sobie prawo do zmiany cen towarów, znajdujących się w ofercie bez uprzedzenia. Zmiana cen nie dotyczy jednak zamówień przyjętych do realizacji.

12.  Sprzedawca zastrzega sobie prawo do wprowadzania i wycofania produktów, udzielania i odwoływania promocji i rabatów w sklepie internetowym z wyjątkiem zamówień, które zostały złożone.

13. Prezentowane zdjęcia towaru na stronie sklepu internetowego stanowią charakter poglądowy. W rzeczywistości wygląd produktu, w tym kolor, struktura czy opakowanie może odbiegać od tego prezentowanego na zdjęciach.

14.  Klient zobowiązany jest do powiadomienia nas drogą mailową o zmianach adresu e-mail, w przeciwnym przypadku wszelka korespondencja dostarczana będzie na wcześniej podany adres i uznana będzie jako doręczona.

15.  Do obowiązku Klienta należy zapoznanie się z niniejszym regulaminem. Dokonanie zakupu w sklepie www.market-perelka.pl oznacza zaakceptowanie obowiązującego regulaminu przez Klienta.

16.  Informacje dotyczące ochrony danych osobowych widniejszą w zakładce Polityka prywatności i RODO.

 

II.            Definicje

1.      Sprzedawca – podmiot,  który zawiera Umowę Sprzedaży z Klientem za pośrednictwem sklepu.

2.    Klient – każda osoba fizyczna, która zamierza dokonać zakupów i tym samym zawrzeć umowę sprzedaży a pośrednictwem sklepu.

3.    Konsument- osoba fizyczna zawierająca ze Sprzedawcą umowę w ramach Sklepu, której przedmiot nie jest związany bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową

4.    Przedsiębiorca- osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą, która korzysta ze Sklepu.

5.    Sklep -sklep internetowy prowadzony przez Sprzedawcę pod adresem internetowym www.market-perelka.pl

6.    Umowa sprzedaży zawarta na odległość - umowa zawarta między Klientem a Sprzedawcą za pośrednictwem Sklepu, bez fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy.

7.    Regulamin - niniejszy regulamin Sklepu.

8.    Zamówienie – dobrowolna zgoda Klienta złożona za pomocą Formularza Zamówienia do zawarcia Umowy Sprzedaży ze Sprzedawcą.

9.    Konto – elektroniczna usługa, która zawiera informację dotyczącą danych Klienta, a także historię Jego zamówień. Klient posiada swój indywidualny login i hasło utworzone w czasie rejestracji.

10. Formularz rejestracji - jednorazowa czynność, polegająca na założeniu przez Klienta konta, dokonana z wykorzystaniem panelu administracyjnego udostępnionego przez Sprzedawcę na stronie Sklepu.

11. Formularz zamówienia -formularz dostępny w Sklepie internetowym, dający możliwość złożenia Zamówienia, poprzez dodanie produktów do koszyka i tym samym ustalenia warunków Umowy Sprzedaży, a także określenia sposobu płatności i dostawy.

12. Koszyk – element Sklepu, w którym znajdują się wybrane przez Klienta Produkty wraz z cenami, przygotowane do zakupu. Koszyk umożliwia modyfikację danych dotyczących Zamówienia, oraz zmianę ilości produktów.

13. Produkt - rzecz ruchoma zaprezentowana przez Sklep będąca przedmiotem Umowy Sprzedaży między Klientem a Sprzedawcą.

14. Dzień roboczy- jeden dzień od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

15. Newsletter – Usługa Elektroniczna, elektroniczna usługa dystrybucyjna świadczona przez Sprzedawcę za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail, która umożliwia wszystkim korzystającym z niej Klientom automatyczne otrzymywanie treści kolejnych edycji newslettera zawierającego informacje o Produktach w Sklepie Internetowym.

16. Usługa elektroniczna - usługa świadczona drogą elektroniczną przez Sprzedawcę na rzecz Klienta za pośrednictwem Sklepu.

 

III.          Rejestracja konta i składanie zamówień

1.  Sklep www.market-perelka.pl daję możliwość darmowej i bezterminowej rejestracji klientom, którzy chcą założyć konto.

2. W celu założenia konta w naszym sklepie należy wypełnić formularz podając m.in. takie dane jak:

·      Imię i nazwisko

·      Dane adresowe

·      Adres e-mail

·      Hasło

3. Po wprowadzeniu danych, na wskazany adres e-mail zostaje wysłana wiadomość potwierdzająca rejestrację. W momencie potwierdzenia rejestracji przez Klienta następuję zawarcie umowy pomiędzy Klientem, a Sprzedawcą.

4. Aby zalogować się na swoje konto należy wpisać adres e-mail i hasło, które wcześniej zostało ustawione przez Klienta w formularzu rejestracyjnym.

5. Klient ma prawo w każdym momencie, bez podania przyczyny usunąć konto i tym samym rozwiązać zawartą umowę dotyczącą prowadzenia konta. Wystarczy wystąpić do Sprzedającego z prośbą o usunięcie konta za pośrednictwem poczty elektronicznej: sklep@market-perelka.pl .

6. Składanie zamówień jest możliwe:

·      bezpośrednio poprzez nasz sklep internetowy www.market-perelka.pl , po utworzeniu konta Klienta lub bez dokonywania rejestracji po zaakceptowaniu naszego regulaminu

·      drogą elektroniczną, wysyłając wiadomość na adres: sklep@market-perelka.pl

7. Aby złożyć zamówienie należy:

zalogować się (opcjonalnie) -> wybrać produkt -> dodać produkt do koszyka -> kliknąć ‘’zrealizuj zamówienie’’ -> uzupełnić niezbędne dane adresowe i osobowe, a także dane do faktury -> dokonać wyboru dostawy, oraz sposobu płatności -> następnie należy kliknąć przycisk ‘’zamawiam i płacę’’ co oznacza, że zamówienie zostało potwierdzone i należy je opłacić jeśli nie wybrano płatności przy odbiorze -> następnie pojawi się informacja o przyjęciu zamówienia.

8. Na wskazany przez Klienta adres e-mailowy zostanie wysłana wiadomość potwierdzająca przyjęcie poprawnie złożonego zamówienia. W tym momencie umowę uważa się za zawartą.

9. Jeżeli potwierdzenie zamówienia nie dojdzie na wskazany podczas rejestracji adres e-mail klient powinien niezwłocznie skontaktować się ze sprzedawcą na wskazany adres mailowy: sklep@market-perelka.pl w celu ustalenia przyczyny.

10. Sprzedawca w każdym wypadku zastrzega sobie prawo weryfikacji dokonanego zamówienia oraz jego anulowania w przypadkach uzasadniających wątpliwość co do jego rzetelności.

IV Realizacja zamówień

1. Wszelkie zamówienia realizowane są zgodnie z kolejnością ich składania.

2. Zamówienie realizowane jest w momencie zaksięgowania wpłaty kupującego, z wyjątkiem opcji płatności za pobraniem.

3. Czas realizacji zamówienia liczony jest od momentu zaksięgowania wpłaty/ wyboru płatności za pobraniem do momentu wysłania towaru na wskazany przez klienta adres.

4. Czas realizacji zamówień obejmuję dni robocze i nie uwzględnia czasu dostarczenia przesyłki przez firmę kurierską.

5. Czas realizacji zamówień może się wydłużyć z przyczyn od nas niezależnych.

6. Klient może wprowadzić zmiany w złożonym wcześniej zamówieniu ostatecznie do momentu wystawienia przez sprzedającego dokumentu potwierdzającego zakup (paragon, faktura). Wprowadzenie zmian możliwe jest poprzez skontaktowanie się ze sklepem drogą e-mailową: sklep@market-perelka.pl.

V Sposób płatności

1.     Sklep internetowy www.market-perelka.pl umożliwia następujące sposoby płatności:

·      Płatność przelewem tradycyjnym na konto bankowe Sprzedawcy: numer konta: 06 1140 2004 0000 3402 7885 4301 Market Perełka Joanna Kurkowska-Roza 87-100 Toruń ul. Ceramiczna 2 NIP 9562196869, REGON 340627951.

·      Płatność gotówką w punkcie odbioru osobistego

·      Płatność za pobraniem

·      Płatności elektroniczne za pośrednictwem serwisu PayPal.com.

·      Płatności elektroniczne za pośrednictwem serwisu Przelewy24.pl,

·      Płatności elektroniczne za pośrednictwem serwisu PayNow (Podmiotem świadczącym obsługę płatności online jest Blue Media S.A.),

·      Rozliczenia transakcji płatnościami elektronicznymi i kartą płatniczą przeprowadzane są zgodnie z wyborem Klienta za pośrednictwem serwisu przelewy.pl albo PayPal.com.

2.     Obsługę płatności elektronicznych i kartą płatniczą prowadzi:

·      PayNow

·      PayPal.com – spółka PayPal (Europe) S.àr.l. et Cie, S.C.A.·(zarejestrowana w R.C.S. Luxembourg pod numerem B 118 349), 22–24 BoulevardRoyal, L-2449, Luxembourg.

3.    Dostępne karty płatnicze:

·      Visa

·      Visa Electron

·      Mastercard

·      MasterCard Electronic

·      Maestro”

3.     Przy zamówieniu, dokonaniu wyboru odnośnie sposobu płatności i dostawy, koszt za każdym razem generuje się automatycznie w podsumowaniu zamówienia, przed zawarciem umowy sprzedaży.

4.     Kupujący ma obowiązek zapłacić za zamówiony w naszym sklepie towar w terminie 3 dni, licząc od dnia, w którym złożył zamówienie, z wyjątkiem płatności przy odbiorze, którą dokonuje się od razu.

VI Dostawa i koszt dostawy

1. Sposób dostawy lub odbioru towaru wygląda następująco:

A.   Kurier InPost :

·      W formie przedpłaty

·      W formie płatności przy odbiorze

B.    Paczkomaty Inpost:

·      W formie przedpłaty

·      W formie płatności przy odbiorze

C.    Kurier DPD

·      W formie przedpłaty

·      W formie płatności przy odbiorze

D.   Odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym

·      W formie przedpłaty

·      W formie płatności przy odbiorze

2. Wysyłki realizujemy wyłącznie na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

3. Na czas otrzymania przesyłki wpływa:

o   Czas realizacji (przygotowywanie towaru, metoda płatności, zaksięgowanie płatności, wystawienie dokumentu potwierdzającego zakup oraz spakowanie paczki)

o   Czas dostawy

4.     Wszelkie koszty związane z wysyłką można sprawdzić na stronie naszego sklepu internetowego www.market-perelka.pl w zakładce ‘Wysyłka’

5.     Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za paczkę przekazaną w ręce kuriera i dostarczoną pod wskazany adres.

6.     Kupujący w momencie otrzymana przesyłki powinien zwrócić szczególną uwagę na jej stan przy obecności przewoźnika. W razie jej uszkodzenia lub zniszczenia należy sporządzić protokół szkody z uwzględnieniem daty i godziny doręczenia paczki, imion i nazwisk osób weryfikujących zawartość przesyłki, oraz oceny jej stanu w którym przyszła. Sporządzony protokół należy w trybie natychmiastowym przesłać na adres mailowy: sklep@market-perelka.pl .W przypadku, gdy zawartość paczki uległa zniszczeniu, klient ma prawo odmowy przyjęcia paczki.

7.     W przypadku wątpliwości co do stanu paczki wyjętej z paczkomatu prosimy niezwłocznie:

a.     Uwidocznić wszelkie uszkodzenia pod kamerką monitującą paczkomat

b.     Ulokować nieotwartą, uszkodzoną paczkę w skrytce paczkomatu, z której była wyjmowana, po czym zamknąć skrytkę

c.     Poinformować właściciela paczkomatu o reklamacji w momencie odbioru paczki, postępując zgodnie z wyświetlanymi informacjami na ekranie

d.     Spisać protokół szkody na stronie przewoźnika,

e.     Poinformować nas o zaistniałej sytuacji drogą e-mailową na adres: sklep@market-perelka.pl

8.     W momencie podpisania odbioru paczki lub potwierdzenia odbioru w paczkomacie, kupujący nabywa prawo własności produktu, oraz zakres uprawnień i ponoszenia ryzyka związanego z posiadaniem towaru.

9.     Sprzedawca ma prawo do wysłania jednej dużej przesyłki rozdzielając ją na kilka mniejszych, ze względu na metodę pakowania. W tym przypadku cena dostawy nie zmienia się.

VII Gwarancja i rękojmia

1. Produkty umieszczone na stronie sklepu www.market-perelka.pl posiadają gwarancję do 24 miesięcy w zależności od rodzaju produktu

2. Dowodem potwierdzającym prawo do przysługującej gwarancji jest faktura lub paragon.

3. Wszelkie mechaniczne uszkodzenia z winy niewłaściwego użytkowania sprzętu przez Klienta nie są uznawane w ramach gwarancji.

4. Gwarancja obejmuje tylko i wyłącznie na terenie Rzeczpospolitej Polski.

5. Gwarancja wygasa automatycznie:

·      Po upływie okresu gwarancyjnego

·      Po dokonaniu wszelkich samodzielnych napraw, wymiany towaru lub jego części przez Klienta lub inny podmiot niż Sprzedawca.

6. Wadliwy towar objęty gwarancją należy wysłać na adres siedziby sklepu na własny koszt.

7. Klient zobowiązany jest wraz z wysłanym towarem załączyć wypełniony formularz gwarancyjny, stanowiący załącznik nr 1 niniejszego Regulaminu.

8. Klient zgłaszający fakt, że produkt posiada wadę powinien określić, czy dochodzi roszczeń z tytułu gwarancji czy rękojmi.

9. Sprzedawca ma obowiązek w ramach gwarancji i rękojmi naprawić wadę.

10. Sprzedawca w ramach gwarancji może podjąć decyzję o wymianie sprzętu na wolny od wad lub zwrócić pieniądze.

11. Klient ma prawo ubiegać się o naprawę sprzętu, wymianę na sprzęt wolny od wad lub obniżenia ceny w wyniku wadliwości produktu.

12. Sprzedawca ma prawo odmówić Klientowi odstąpienia od umowy lub żądania o obniżeniu ceny tylko wtedy gdy wada zostanie naprawiona lub nastąpi wymiana na produkt wolny od wad. Wyjątkiem jest sytuacja, w której produkt był już wymieniany i naprawiany lub nie został wymieniony i naprawiony.

13. Sprzedawca ma prawo odmówić Klientowi jego żądań z tytułu rękojmi w przypadku, gdy jest ono niemożliwe do spełnienia bądź wymaga nadmiernych kosztów. W tym przypadku Sprzedawca zobowiązany jest do przedstawienia Klientowi innego rozwiązania.

14. W przypadku, gdy Klient nie jest konsumentem to roszczenia z tytułu rękojmi są wyłączone.

15. Sprzedawca nie jest zobowiązany do zapewnienia Klientowi produktu zastępczego na czas rozpatrywania reklamacji.

VIII Reklamacja

1. Sprzedawca od momentu otrzymania wadliwego produktu w ramach gwarancji ma 14 dni roboczych od dostarczonej przesyłki reklamacyjnej ma obowiązek rozpatrzyć lub odrzucić reklamację. Zastrzegamy sobie prawo do wydłużenia tego okresu z przyczyn od nas niezależnych po wcześniejszym poinformowaniu konsumenta telefonicznie.

2. Prawo do reklamacji ma każdy klient od momentu zawarcia umowy sprzedaży, jeżeli dostarczony towar posiada wadę i jest niezgodny z umową sprzedaży.

3. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za reklamacje z tytułu rękojmi, podczas gdy Klient wiedział o występującej wadzie w momencie zawarcia umowy.

4. Do uwzględnienia reklamacji niezbędne jest prawidłowe wypełnienie formularza reklamacyjnego stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu  i przesłaniu go na nasz adres e-mailowy: sklep@market-perelka.pl, wraz ze skanem dowodu zakupu.

5. Przyjęcie zgłoszenia reklamacyjnego należy zgłosić drogą elektroniczną na adres sklep@market-perelka.pl lub telefonicznie pod numer 530-341-526 , wówczas sprzedawca poinformuje o dalszych krokach związanych z procedurą reklamacyjną.

6. Reklamowany towar wraz z niezbędnymi dokumentami należy wysłać na adres :

Market Perełka

ul. Ceramiczna 2

87-100 Toruń

7. Sprzedawca ma prawo do weryfikacji wady towaru podanej przez Klienta w ramach reklamacji. W przypadku, gdy reklamacja uznana zostanie za niezasadną, sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym Klienta i odmówić wykonania naprawy lub wymiany wadliwych elementów.

8. Sprzedawca ma obowiązek poinformować Klienta w sprawie reklamacji na wskazany przez Niego adres mailowy.

8. Reklamowany towar powinien być odpowiednio zabezpieczony do transportu.

9.  Sprzedawca decyduje o naprawie, wymianie lub odesłaniu towaru do specjalistycznych serwisów, bądź zwrocie pieniędzy.

10. Klient ma prawo do odstąpienia od umowy lub zaproponowania niższej ceny w momencie, gdy sprzedany produkt posiada wadę. Prawo to nie przysługuje w sytuacji, gdy sprzedawca niezwłocznie naprawi lub wymieni produkt wadliwy na wolny od wad. Ograniczenie to nie dotyczy sytuacji, w której, produkt był już wymieniony lub naprawiony przez sprzedawcę lub gdy sprzedawca nie wywiązał się z obowiązku usunięcia wady lub wymiany produktu na wolny od wad.

IX Prawo odstąpienia od umowy

1. Klient, który zakupił towar poprzez sklep internetowy ma prawo zrezygnować z zakupu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od daty odebrania przesyłki. W takim wypadku należy poinformować sprzedawcę poprzez pocztę elektroniczną na adres sklep@market-perelka.pl .

2. W czasie 14-stu dni od momentu odstąpienia od umowy, należy odesłać produkt na wskazany adres: Market Perełka ul. Ceramiczna 2 87-100 Toruń . Do paczki lub w wiadomości mailowej należy załączyć wypełniony formularz odstąpienia od umowy, który stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.

3. Zwracany produkt w ramach odstąpienia od umowy musi być oryginalnie zapakowany w stanie nienaruszonym.

 

4. Sprzedawca zobowiązany jest do całkowitego zwrotu kosztu towaru wraz z kosztami przesyłki poniesionymi przez konsumenta przy zakupie towaru w ciągu 14 dni od dnia odstąpienia od umowy

 

5. Kupujący ponosi bezpośrednie koszty związane z odesłaniem towaru.

 

6. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do wstrzymania  zwrotu środków pieniężnych otrzymanych od Klienta do momentu otrzymania zwracanej przesyłki.

7. Sprzedawca nie odbiera przesyłek odesłanych przez Klienta za pobraniem.

8. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności w taki sam sposób jak była ona dokonana przez Klienta, chyba że Klient wybrał inny sposób zwrotu.

9. Prawo odstąpienia od umowy posiada każdy kto ma status konsumenta w oparciu o art.2 ust.1 ustawy o prawach konsumenta, oraz dokonuje zakupów na podstawie umowy sprzedaży zawartej na odległość.

X. Wypowiedzenie umowy o świadczenie usługi elektronicznej

1. Wypowiedzeniu może ulec umowa o świadczenie Usługi Elektronicznej bezterminowa o charakterze ciągłym (np. Konto).

2. Klient może wypowiedzieć umowę o świadczenie Usługi Elektronicznej bez podawania powodu poprzez przesłanie stosownego oświadczenia za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: sklep@market-perelka.pl  lub też pisemnie na adres: Market Perełka ul. Ceramiczna 2 87-100 Toruń. Umowa w takim wypadku wygasa po upływie 7 dni od dnia złożenia oświadczenia woli o jej wypowiedzeniu (okres wypowiedzenia), chyba że strony ustalą krótszy termin wypowiedzenia.

3. W wypadku Klientów będących jednocześnie konsumentami, Sprzedawca może wypowiedzieć umowę o świadczenie Usługi Elektronicznej, gdy Klient obiektywnie rażąco albo uporczywie narusza Regulamin, w szczególności, gdy dostarcza treści o charakterze bezprawnym, po bezskutecznym co najmniej jednokrotnym wezwaniu do zaprzestania lub usunięcia naruszeń z wyznaczeniem odpowiedniego terminu. Naruszenie Regulaminu musi mieć charakter obiektywny i bezprawny. Umowa o świadczenie Usługi Elektronicznej w takim wypadku wygasa po upływie 14 dni od dnia złożenia przez Sprzedawcę, Klientowi oświadczenia woli o jej wypowiedzeniu (okres wypowiedzenia). W wypadku Klientów nie będących jednocześnie konsumentami, Sprzedawca może wypowiedzieć umowę o świadczenie Usługi Elektronicznej ze skutkiem natychmiastowym i bez wskazywania przyczyn poprzez przesłanie Klientowi stosownego oświadczenia.

XI. Postanowienia końcowe

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 10.01.2022r.

  2. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w regulaminie

  3. Zamówienia złożone przed wejściem w życie zmian dotyczących regulaminu, obowiązują według regulaminu przed jakimikolwiek zmianami.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa.